راهیان نور

زائران بهشت

راهیان نور

زائران بهشت

سیمای مهدی در قرآن و روایات

قرآن کریم، در آیات متعددی با قاطعیت از پیروزی نهایی اسلام، غلبه‌ صالحان و پارسایان، کوتاه شدن دست زورگویان و آینده‌ درخشان و سعادتمندانه‌ بشریت سخن می‌گوید

قرآن کریم، در آیات متعددی با قاطعیت از پیروزی نهایی اسلام، غلبه‌ صالحان و پارسایان، کوتاه شدن دست زورگویان و آینده‌ درخشان و سعادتمندانه‌ بشریت سخن می‌گوید:

او کسی است که فرستاده‌ خود را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه‌ ادیان غالب گرداند، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند. و هر آینه در زبور پس از ذکر [تورات] نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حاکم) زمین خواهند شد.


به درستی که زمین از آنِ خداوند است و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد واگذار می‌کند؛ و سرانجام (نیک) برای پارسایان است. و می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهاده و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم. خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان‌گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می‌کند، آن‌چنان که تنها مرا می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، قرآن کریم به صورت قطعی و یقینی خبر از غلبه‌ دین اسلام بر سایر ادیان و سخن از حکومت صالحان و پارسایان بر سراسر زمین می‌گوید. از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که اندیشه‌ مهدویت یک اندیشه‌ جهانی و یک فلسفه‌ بزرگ برای آینده‌ انسان و بشریت است.

مهدی در روایات

صرف‌نظر از آیات قرآن، مجموعه‌ بسیار وسیعی از روایات در مجامع معتبر روایی، اعم از منابع اهل سنت و منابع شیعی، وجود دارد که به مسأله‌ مهدویت و تبیین ابعاد و جوانب مختلف آن پرداخته‌اند. برخی از عناوین و محورهای کلی درباره‌ مهدی موعود، که در روایات به تفصیل بیان شده‌اند، عبارت است از:

أ. ذکر جزئیات تولد آن حضرت؛

ب. بیان نسب خانوادگی او؛

ج. تأکید بر عمر و غیبت طولانی او؛

د. بشارت به ظهور آن حضرت؛

هـ . بیان علائم ظهور.

و. بیان جزئیات و ویژگی‌های عصر حضور.

کثرت روایات مربوط به مهدویت به اندازه‌ای است که برای هیچ کس جای تردیدی درباره‌ آن وجود مقدس باقی نمی‌گذارد. حتی روایاتی که اهل سنت از پیامبر اکرم درباره‌ حضرت مهدی نقل کرده‌اند به تصدیق عده‌ای از علمای خودشان به حد تواتر می‌رسد و گروهی از اندیشمندان و پژوهش‌گران اهل سنت اعتقاد به آن حضرت را مورد اتفاق همه‌ فرقه‌های اسلامی دانسته‌اند. (ر.ک: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 535) عده‌ای دیگر از اندیشمندان اهل سنت نیز کتاب‌های مستقلی درباره‌ آن حضرت و علائم ظهور او نوشته‌اند. شهید صدر درباره‌ کثرت روایات درباه‌ مهدی موعود می‌گوید: با جستجوی ناقصی که داشتم در مجامع حدیثی اهل سنت چهارصد حدیث از پیامبر درباره‌ مهدی موعود یافتم و در مجموع بیش از شش هزار حدیث در مجامع مختلف روایی، اعم از کتاب‌های اهل سنت و شیعه، درباره‌ مهدی موعود آمده است

نظرات 7 + ارسال نظر
sara جمعه 30 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:50 ب.ظ http://sara_nefes22@yahoo.com

salam
khobi ?
dar inja hese ajebi behem dast dada.
khoda ghovat
bye

uo دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:33 ب.ظ

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?a=22810
همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?a=22810
http://www.oxinads.com/?a=22810

ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید
به اطلاع شما می رسانیم در جهت تشویق شما سروران گرامی سیستم اوکسین ادز جشنواره تابستانه از اول تیرماه به مدت یکماه برگزار می گردد که کارکرد کلیه اعضاء 50 درصد بیشتر محاسبه خواهد شد.
بعنوان مثال اگر شخصی در طول یک ماه 100 هزار تومان درامد کسب نماید 50 هزار تومان هم به پورسانت وی اضافه خواهد شد و مجموعا 150 هزار تومان دریافت می نماید.
این فرصت طلایی را از دست ندهید

poya دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:34 ب.ظ

سلام؛
وبلاگ جالبی داری، به ذهنم رسید جشنواره رسانه های دیجیتال رو بهت معرفی کنم. این جشنواره موضوعات زیادی برای مسابقه در نظر گرفته که توصیه می کنم حداقل در 2 تا 3 موضوع شرکت کنی. وبلاگت ارزش اونو داره که وارد این رقابت بشه. مهلت ثبت نام جشنواره تا 30 مرداده. آدرس سایت ثبت نام هم اینه www.dmf.ir.
ارادت

سپهر یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:13 ق.ظ http://www.pesare-tanha70/

سلام وبلاگت خیلی عال بود به منم یه سر بزن خوشحال میشم.اگه خواستی لینکم کن

پوریا یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:14 ق.ظ http://پوریا

در صورت تمایل به تبادل لینک من را با نام جدیدترین اخبار باشگاه پرسپولیس در ولاگتان قرار داده و سپس به من اطلاع دهید تا شما را با چه نامی لینک کنم باتشکر

رضا یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:14 ق.ظ http://www.rezashahr.com/

سلام
وب لاگ زیبایی دارید.با عضویت در سایت ما وثبت وبلاگ خود در لینکستان ما بازدید وب لاگ خود را بالا ببرید.(عضویت در سایت به تنهایی کافی نیست.بعد از عضویت در سایت باید لینک وب لاگ خود را در لینکستان ثبت نمایید.)
توجه: با توجه به اینکه سایت به تازگی راه اندازی شده است برای 50 لینک اولی که ثبت شوند امتیازات ویژه ای در نظر گرفته می شود.
www.rezashahr.com

اما علاوه بر پیشنهاد بالا رضاشهر در نظر دارد یک پیشنهاد ویژه به شما بدهد. شما می توانید لینک وبلاگ خود را در قسمت "لینکهای ویژه" سایت نیز درج نمایید. شرایط و قوانین ثبت لینک ویژه را می توانید در قسمت "چگونه می توانم یک لینک ویژه درج نمایم" در خود سایت مطالعه بفرمایید.

تک و تنها یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:15 ق.ظ http://www.jumongweb.blogfa.com/

با سلام
ما وبلاگنویسان جوان میخاهیم نظر شما وبلاگ داران خبره را در باره پست هامون بدونیم
امید وتریم که مارا قابل بدونین و توصیه هاتونو از ما دریغ نکنین
اگه مایلید به وب ما بیاین و نظرتونو بگین
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد