راهیان نور

زائران بهشت

راهیان نور

زائران بهشت

فضیلت انتظار فرج

احادیث بسیار زیادی در باب فضیلت انتظار فرج وارد شده است. و در روایات متعددی انتظار فرج به عنوان برترین و بالاترین اعمال و عبادت‌ها به شمار آمده است. امام صادق (ع) دراین‌باره می‌فرماید:

فضیلت انتظار فرج

احادیث بسیار زیادی در باب فضیلت انتظار فرج وارد شده است. و در روایات متعددی انتظار فرج به عنوان برترین و بالاترین اعمال و عبادت‌ها به شمار آمده است. امام صادق (ع) دراین‌باره می‌فرماید:

کسی که در حال انتظار فرج مهدی از دنیا رود، همانند کسی است که با آن حضرت در خیمه‌اش باشد. سپس لحظه‌ای درنگ کرد و فرمود: بلکه مانند کسی است که در رکاب او با شمشیر بر سر دشمنان بکوبد. و سپس فرمودند: بلکه همچون کسی است که در رکاب پیامبر خدا به شهادت رسد.

برخی از افرادِ بی‌اطلاع از حقیقت مهدویت و انتظار، با استناد به پاره‌ای از روایات نامعتبر و تحریف معنوی پاره‌ای دیگر از احادیث مهدویت، گمان کرده‌اند که انتظار فرج به معنای دست روی دست گذاشتن و اقدام نکردن و منتظر منفعل بودن است. اینان پنداشته‌اند، در دوران انتظار باید از هر اقدامی در جهت مبارزه با ظلم و ستم خودداری نمود و دست از هرگونه سازندگی و اصلاحی برداشت و نه تنها با مفاسد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی نباید مبارزه کرد، بلکه در حد امکان زمینه‌ توسعه‌ فساد و عالم‌گیر شدن آن را باید فراهم ساخت، تا قیام مهدی هر چه زودتر فراهم شود. در حالی که اهمیّت انتظار فرج، در تلاش برای سازندگی و اصلاح نهفته است. انتظار فرج، یعنی تعهد نسبت به خوبی‌ها و فضیلت‌ها؛ انتظار فرج، یعنی نیرویی معنوی برای حرکت و پویایی؛ انتظار فرجی که در تشیع است، از جنس فعل است، نه انفعال؛ از سنخ عبادت است، نه کسالت. (ر.ک: مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی، ص 15).

انتظار فرج، به معنای خوش‌بینی واقع‌گرایانه، و نه وهمی و خیالی، نسبت به آینده‌ بشریت و فرجام تاریخ است. شیعه با این اعتقاد خود، آینده‌ای زیبا و نویدبخش را برای جهان و انسان انتظار می‌کشد؛‌ آینده‌ای که در آن پیروزی نهایی صلح و عدالت و آزادی و صلاح و صداقت بر زور و جور و ظلم و استبعاد و استبداد و اختناق و نیرنگ و فریب ترسیم شده است. آینده‌ای که یک حکومت الهی واحد بر سراسر جهان حکم‌فرما خواهد بود. سراسر گیتی از رفاه و آبادانی مناسب برخوردار خواهد شد.

انتظار مهدی و اعتقاد به وجود مهدی موعود از جمله‌ مترقی‌ترین و پیشرفته‌ترین اعتقادات است. انتظار مهدی، یعنی انتظار ظهور عدل مجسّم؛ انتظار مهدی، یعنی انتظار عالم‌گیر شدن، مهدی، یعنی انتظار فرا رسیدن روزی که بیچارگی و حقارت و کینه و حسادت و خیانت از میان بشریت برچیده می‌شود؛ انتظار مهدی، یعنی انتظار گشوده شدن درهای نامحدود علم و دانش حقیقی و بهره‌مندی بشریت از علوم و دانش‌های سعادت‌آفرین؛ و بالاخره این که انتظار مهدی یعنی انتظار و امید به تحقق همه‌ ارزش‌های الهی و انسانی،‌ در سراسر گیتی.


آسیب‌شناسی مسأله‌ انتظار

دشمنان تشیع به درستی فهمیده‌اند که یکی از مهم‌ترین عوامل حرکت، پویایی، نشاط، سرزندگی و شکست‌ناپذیری اقلیت شیعه در طول تاریخ، مسأله‌‌ "انتظار" بوده است. یعنی امید و آرزوی داشتن آینده‌ای سبز. آینده‌ای که با ظهور رهبر آسمانی آن، مهدی موعود، تحقق خواهد یافت. بر این اساس، بهترین راه ضربه زدن به شیعه را نیز از طریق ایجاد انحراف در همین عامل می‌دانند. ازاین‌رو، ارائه‌ تفاسیر مرده و مخرّب و اباحی‌گرایانه از این مسأله و ترویج و اشاعه‌ خرافات و اعتقادات بی‌پایه و اساس در زمینه‌ مهدویت و انتظار را در دستور کار تبلیغی خود در جوامع شیعی قرار داده‌اند.

وظیفه‌ ما شناخت درست و دقیق و مستند این پدیده و حساسیت داشتن در مقابل کج‌روی‌ها و انحرافات در این زمینه است. در این قسمت می‌کوشیم تا برخی از مهم‌ترین آسیب‌های مسأله‌ مهدویت و انتظار را گوشزد نمایم.

نظرات 4 + ارسال نظر
روح الله جمعه 30 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:07 ب.ظ

سلام علیکم ٫ مباحث در سطح خوبی بود . موفق باشید

شیربرنج یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:18 ق.ظ

خیلی می خوامت ..
به من توضیخ می دی این جریان رو....
؟

Admin یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:18 ق.ظ http://www.gigcity.ir/

با سلام
آیا دوست دارید به عنوان یک سرویس دهنده هاست رایگان شناخته بشید؟
بله ما به شما این امکان رو می دیم که بتونید بدون هیچ گونه هزینه ای در وبلاگ خودتون به کاربرانتون هاست مجانی بدید.
ممکنه که سوال کنید این هاست مجانی به چه دردی می خوره؟
ما در جواب بهتون می گیم که برای به اشتراک گذاشتن فایل های خود بر روی اینترنت و همچنین طراحی سایت در پنلی قدرتمند(ویستا پنل)
برخی از امکانات ما
مناسب برای طرای سایت و آپلود فایل های خود به صورت لینک مستقیم(فراتر از پرشین گیگ)
امکان اتصال دامنه شخصی به فضا
امکان ایجاد ساب دامین
ارائه سرویس ایمیل اختصاصی به هر کاربر
ارائه دو دامنه اختصاصی به هر کاربر
پشتیبانی از php- html – mysql
ابزار وبمسترها
و ... که جای بحث نداره
پیشنهاد می کنم حتماً از سرویس ما استفاده کنید.
http://www.gigcity.ir
با گذاشتن لینک سایت ما در وبلاگ خود از حمایت های ما برخوردار شوید.

سیامک یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 10:19 ق.ظ http://siamakrun.blogfa.com/

متشکراز اینکه به وبلاگ من سر زدی.این سیستم های کلیکی رو من نزدیک به چهار سال پیش امتحان کردم و به نظر من یا کلاه برداری یا اینکه برای ما ایرانی چیزی نداره؟؟؟؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد